کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

  • ۰
  • ۰

صرافی UniSwap

معرفی کلی مبادله UniSwap

UniSwap یکی از معروف ترین و محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال است. صرافی غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ شخص یا شرکت خاصی آن را کنترل نمی کند و کل مکانیسم مبادله بر روی پلتفرم بلاک چین تصمیم گیری می شود. توکن انحصاری این صرافی نیز جایگاه خوبی در بین سایر ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. توجه داشته باشید که توکن این صرافی، Swap، در صرافی های بزرگی مانند Binance، Kocoin و gate.io فهرست شده است.

در سال 2018، پلتفرم تبادل UniSwap برای اولین بار بر روی پلت فرم شبکه بلاک چین اتریوم پیاده سازی شد. همانطور که احتمالا می دانید، اتریوم دومین پروژه بزرگ شبکه رمزنگاری است و پروژه های زیادی در شبکه بلاک چین اجرا شده است. این امر باعث شد UniSwap با توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 و کیف پول های این شبکه سازگار شود.

از طرفی کد نویسی UniSwap کاملا متن باز است. یعنی برنامه نویسان و توسعه دهندگان می توانند از کد نوشته شده برای این صرافی برای ایجاد صرافی غیرمتمرکز خود استفاده کنند. یکی از تفاوت های اصلی بین UniSwap و سایر صرافی های ارزهای دیجیتال این است که به شما امکان می دهد سکه های جدید را به صورت رایگان لیست کنید. در حالی که اگر بخواهید این کار را در سایر صرافی های ارز دیجیتال انجام دهید، باید مبلغی را پرداخت کنید یا در صرافی شرکت کنید.
از طرف دیگر، از آنجایی که UniSwap یک پروژه غیرمتمرکز است، هیچ کس نمی تواند به کلیدهای خصوصی کیف پول شما دسترسی داشته باشد. این بدان معناست که تمام اطلاعات مربوط به کیف پول های شما در شبکه بلاک چین ثبت می شود. طبق برآوردهای مربوط به UniSwap، این صرافی چهارمین صرافی غیرمتمرکز در فضای DeFi با گردش مالی 3 میلیارد دلاری است.

UniSwap چگونه کار می کند؟

صرافی UniSwap بر اساس دو قرارداد هوشمند متفاوت عمل می کند.

قرارداد هوشمند Factory
قرارداد هوشمند Swap

هر یک از این دو قرارداد هوشمند وظیفه خاصی برای انجام عملیات در صرافی UniSwap دارند. قرارداد هوشمند کارخانه با افزودن و گنجاندن کدهای جدید همراه است. از سوی دیگر، قرارداد هوشمند سوآپ با تجارت توکن ها و ارزهای فهرست شده در این بورس مرتبط است. به عبارت دیگر، علاوه بر سکه های موجود در لیست صرافی، تمامی توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 توسط صرافی UniSwap قابل معامله هستند.

مزایای استفاده از پروتکل نقدینگی

با این پروتکل، خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال نیازی به انتظار فروشنده ندارد. آنها می توانند تجارت خود را بر اساس قیمت تعیین شده در استخر انجام دهند. این استخر نقدینگی راه بسیار مناسبی برای تامین ارزهای مورد نیاز برای ایجاد ثبات در بازار است.

همانطور که گفتیم، هر استخر تعدادی تامین کننده یا تامین کننده نقدینگی دارد. این تامین کنندگان به ازای هر مقدار مشخص ارز دیجیتالی که در استخر مشارکت می کنند، یک توکن برای سهام خود در استخر دریافت می کنند. به عنوان مثال، اگر 100000 ترون در یک استخر ترون سرمایه گذاری شده باشد و سهم شما 10000 باشد، یک توکن به عنوان گواهی معادل مقدار ترون انباشته در آن استخر دریافت خواهید کرد. از طرف دیگر، UniSwap 0.3٪ از هر تراکنش را به عنوان کارمزد برای پر کردن استخر نقدینگی دریافت می کند.

توکن یونی UniSwap

Uni Token توکن اصلی صرافی Uni Swap است که به عنوان توکن مستقل شناخته می شود. داشتن این توکن به دارندگان آن اجازه می دهد تا در پروژه حق رای کسب کنند. اساسا استفاده از این نماد به دلیل تسلط بیشتر مالکان بر سهام خود به صورت تصاعدی افزایش یافته است. توکن Uni در سال 2020 راه اندازی شد. این توکن برای جلوگیری از انتقال کاربران UniSwap به SushiSwap منتشر شد. یکی از صرافی های رقیب و مشتق از UniSwap، SushiSwap بود که با ارائه سوشی توکن سعی در جذب کاربران UniSwap داشت. سپس صرافی Uni Swap به کاربران خود اجازه داد تا با معرفی توکن Uni در پیشرفت صرافی سهم داشته باشند. UniSwap 1 میلیارد از این توکن ها را ساخت و تصمیم گرفت 150 میلیون از این توکن ها را بین کاربران خود توزیع کند. پس از توزیع، هر کاربر 400 Iontoken دریافت کرد که در آن زمان نزدیک به 1000 دلار بود. در حال حاضر توکن این صرافی به جایگاه خوبی رسیده و در بسیاری از صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز مورد اعتماد درج شده است.

صرافی های غیرمتمرکز، یک انتخاب مطمئن برای دنیای ارزهای دیجیتال

در این مقاله به بررسی صرافی UniSwap، ویژگی ها و عملکرد آن پرداخته ایم. این صرافی به دلیل ویژگی هایی که دارد به عنوان محبوب ترین صرافی غیرمتمرکز در جهان شناخته می شود. از سوی دیگر، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آنها، کار با این صرافی‌ها برای مردم ایران آسان‌تر از صرافی‌های متمرکز است. این صرافی با توجه به ویژگی هایی که دارد به شما امکان داد و ستد ارزهای زیادی را با استفاده از این صرافی می دهد.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

  • ۰۲/۰۴/۲۴
  • کریپتو لاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی