کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

  • ۰
  • ۰

FTX یک صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال است که در اواخر سال 2022 ورشکست شد. هنگام بررسی صرافی های متمرکز و تأیید امنیت آنها برای کاربران ایرانی، باید به دو نکته توجه کرد. بورس در کدام کشور ثبت شده و قوانین کشوری که از آن پیروی می کند چیست؟ سیاست های صرافی برای کاربران مقیم ایران چیست؟ صرافی FTX در سال 2018 تاسیس شد.طبق اطلاعات موجود در وب سایت رسمی آن، این صرافی به صورت قانونی در کشور آنتیگوا و باربودا (آنتیگوا و باربودا) که مجمع الجزایری در قاره آمریکا است به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این صرافی در شهر ناسائو، پایتخت باهاما قرار دارد. قبل از سقوط، صرافی FTX برای کاربران ایرانی ایمن به نظر می رسید.

اخیراً بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا به دنبال ایجاد چارچوب های نظارتی در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال هستند. صرافی Coinbase یکی از نمونه های موفق همکاری با تنظیم کننده های ایالات متحده برای ارائه خدمات مالی در فضای ارزهای دیجیتال است. قانون‌گذاران معمولاً مشکلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها ندارند. اما حساسیت اصلی آنها نسبت به صرافی هایی است که خدماتی مانند معاملات مشتقه، معاملات آتی و خدمات سپرده ارائه می کنند. به عنوان مثال، دلیل اصلی مخالفت قانونگذاران با کوین بیس، که یکی از معدود صرافی هایی است که با قوانین ایالات متحده مطابقت دارد، ارائه یک محصول پاییز برای برخی ارزهای دیجیتال است. یا دلیل اصلی مخالفت بسیاری از کشورها با صرافی بایننس، ارائه خدمات معاملاتی مارجین و مشتقات برای ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل در صرافی بایننس آمریکا، نسخه آمریکایی پلتفرم بایننس، خبری از معاملات مشتقه نیست.

فعالیت اصلی صرافی FTX ارائه ابزارهای معاملاتی مشتقه در زمینه ارزهای دیجیتال بود. در نتیجه این مبادله مسیر سختی برای رعایت قوانین داخلی کشورها داشت. به همین دلیل انتظار می رفت اتفاقی که برای صرافی بایننس افتاد در صرافی FTX نیز تکرار شود. با این حال، FTX نسخه آمریکایی خود به نام FTX.US را نیز برای جذب کاربران آمریکایی فعال در فضای ارزهای دیجیتال مانند Binance معرفی کرد. البته صرافی FTX به اندازه صرافی بایننس نبود و طبیعتا حساسیت SEC از این نظر کمتر بود.

امکانات FTX

صرافی FTX طیف گسترده ای از خدمات مالی را در زمینه ارزهای رمزپایه ارائه می کرد و از نظر تنوع خدمات، یکی از صرافی های پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال به حساب می آمد. در این قسمت به معرفی خدمات صرافی FTX می پردازیم.

معاملات آتی

تنوع ارزهای دیجیتال و ابزارهای معاملاتی در بخش آتی صرافی FTX واقعاً زیاد بود. معاملات آتی با تاریخ سررسید، معاملات بدون سررسید، معاملات در شاخص های بازار مانند شاخص آلتکوین، شاخص مبادله ارزهای دیجیتال، شاخص DeFi، شاخص شت کوین و غیره. این صرافی تا 20 اهرم در معاملات آتی بدون تاریخ سررسید ارائه کرد و این تعداد را افزایش داد. در برخی از سازهای آن به 100 رسیده است.

بازار اسپات

یکی از خدمات اساسی تمامی صرافی های ارزهای دیجیتال، ارائه بازار رمزنگاری نقطه ای است. صرافی FTX همچنین یک بازار نقدی برای بسیاری از جفت ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

توکن سهام شرکت

این سرویس که به عنوان یک توکن امنیتی در صرافی FTX ارائه شد، به عنوان پل ارتباطی بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام عمل کرد. صرافی FTX با کمک CM-EQUITY که در آلمان ثبت شده بود و خدمات آن کاملا قانونی بود این سرویس را ارائه کرد. در این سرویس، سهام برخی از برجسته ترین شرکت های جهان به توکن های معادل تبدیل شد و قیمت آنها بر اساس قیمت سهام آن شرکت تعیین شد. توکن های تسلا، گوگل، اپل، فیسبوک، پی پال، کوین بیس و بسیاری از شرکت های دیگر را می توان در این صرافی خرید و فروش کرد. افراد حاضر در این بازار می توانند بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را به خرید توکن این سهام اختصاص دهند و با این کار با ارز دیجیتال خود سهام شرکت را خریداری کرده و از نوسانات قیمت بهره مند شوند.

نمادهای اهرمی

لوریج توکن یکی دیگر از محصولات ارائه شده در صرافی FTX بود. این توکن‌ها به‌طور پیش‌فرض با 3 اهرم ارائه می‌شوند و قیمت هر کدام به ارز دیجیتال زیربنایی بستگی دارد. این توکن ها مکانیزم مشابهی با بازار آتی داشتند. با این تفاوت که مفهوم انحلال وجود ندارد و در بازار نقدی معامله می شوند. به عنوان مثال، قیمت توکن ETHBULL به قیمت اتریوم بستگی دارد و اگر قیمت اتر در بازار 1 درصد افزایش یابد، قیمت این توکن 3 برابر، یعنی 3 درصد افزایش می یابد. به همین ترتیب، اگر قیمت اتر در بازار 1 درصد کاهش یابد، قیمت این توکن 3 برابر کاهش می یابد. در واقع، این اهرم برای تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال اصلی اعمال شده است.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

  • ۰۲/۰۴/۱۴
  • کریپتو لاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی