کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

کریپتو لاور

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

وبلاگ آموزشی ارز دیجیتال و اکانت هار خارجی

  • ۱
  • ۰

متاورس در صنعت مد

ماه هاست که اخبار تکامل دنیای مد Metaverse در میان موضوعات داغ رسانه های خبری ارزهای دیجیتال و فناوری بوده است. به نظر می رسد فعالان و سرمایه گذاران در صنعت مد و پوشاک امید زیادی به سودآوری متاورس و جبران زیان های ناشی از کووید-19 دارند. در این مقاله به بررسی فعالیت های صنعت مد در متاورس می پردازیم و چالش ها و فرصت ها را بررسی می کنیم.

اولین نشانه های ورود صنعت مد به دنیای دیجیتال

محبوبیت روزافزون Metaverse بستری را برای رشد صنعت مد دیجیتال فراهم می کند. انتظار می رود این صنعت به یک امپراتوری جهانی تبدیل شود که هم برندهای لوکس بزرگ و هم خرده فروشان را در بر می گیرد.
اولین نشانه های ظهور صنعت مد دیجیتال در سال 2017 مشاهده شد. همه چیز از پنج سال پیش آغاز شد که برند کت برای اولین بار پستی در اینستاگرام با عنوان "لباس مجازی" منتشر کرد. سپس برندهای Adidas، Off-White، Vetements و Balenciaga وارد صنعت مد دیجیتال شدند. این برندها قبل از شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند. در آن دوره تمایل چندانی به دنیای مجازی و چالش های قرنطینه وجود نداشت. بنابراین اصلاً نیازی به لباس دیجیتال نبود. با این حال اقداماتی صورت گرفته که تاثیر بسزایی در رشد صنعت داشته است.

قبلاً آزمایش‌هایی با لباس‌های مجازی در بازی‌های رایانه‌ای انجام شده بود، اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که دنیای مد در Metaverse تا این حد توسعه یابد. در واقع فعالیت های تجاری در گذشته بسیار سطحی و محدود بود، اما آنچه امروز می بینیم همه را شگفت زده کرده است.

آغاز تکامل دنیای مد Metaverse

در مارس 2021، گوچی و شرکت بلاروسی Wanna یک سرمایه گذاری مشترک در زمینه پوشاک دیجیتال آغاز کردند. طی این همکاری، اولین کفش ورزشی مجازی 13 دلاری از طریق اپلیکیشن گوچی عرضه شد. همچنین در پلتفرم Wanna Kicks امکان امتحان و خرید این کفش ها برای کاربران فراهم شد. در کنار این کفش، محصولات جانبی دیگری نیز معرفی شد تا علاقه مندان به فناوری های جدید را شگفت زده کند.
سوالات و ابهامات زیادی در مورد این صنعت و مشتریان آن وجود دارد. خیلی ها می پرسند این کفش ها برای چه کسانی خوب است؟ خریداران این کفش چه کسانی هستند و قرار است با این محصول چه کنند؟ آیا فقط برای پست گذاشتن در اینستاگرام کفش می خرید؟

طرفداران صنعت مد Metaverse معتقدند که این اقدامات برای محافظت از محیط زیست انجام می شود. برخی نیز به این بازار به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنند. حال سوال این است که چند درصد از مردم به دلیل حفظ محیط زیست و اوقات فراغت تمایل به خرید این کفش یا محصولات مشابه دارند؟
بسیاری از توسعه دهندگان در تلاش هستند تا پوشیدن و امتحان کردن لباس ها را به صورت مجازی امکان پذیر کنند. در واقع نکته اینجاست که برای خرید و امتحان لباس نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه نیست و می توان به صورت مجازی لباس را بررسی کرد. با این حال، توسعه چنین پلتفرمی بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود.

در حال حاضر، به نظر می رسد که جنبه سرگرمی همچنان بیشترین نقش را در رشد صنعت مد دیجیتال ایفا می کند. در واقع خرید چنین لباس هایی مانند یک بازی است که فرصت های اقتصادی مختلفی را برای توسعه دهندگان و برندهای این حوزه فراهم کرده است.

رابطه بین صنعت بازی و مد در Metaverse

بستر اصلی ترکیب لباس های مجازی با دنیای متاورس، بازی های رایانه ای است. به عنوان مثال، دو شرکت Balenciaga و Fortnite با یکدیگر همکاری کرده اند تا سبک های پوشش ویژه ای را در اختیار کاربران قرار دهند. این دو شرکت در تلاش هستند تا کاربر بتواند لباس های مرتبط با سبک مجازی خود را در دنیای واقعی و همچنین دنیای متاورس خریداری کند.
کاربران این بازی تا به امروز بیش از یک میلیارد دلار برای خرید و شخصی سازی شخصیت های بازی هزینه کرده اند. آنها می توانند لباس و استایل خاص خود را داشته باشند و حتی در آرایش صورت خود تغییراتی ایجاد کنند. این ویژگی ها بسیار جالب خواهد بود. با این حال، یک مشکل بزرگ وجود دارد. هر شخصیت و سبک فقط در یک بازی قابل استفاده است. در واقع نمی توان شخصیت ها را به بازی های دیگر منتقل کرد. این یکی از بزرگترین مشکلات دنیای مد Metaverse است.

دنیای مد Metaverse هر روز واقعی تر می شود!

پس از اعلام مارک زاکربرگ از ایجاد پلتفرم متاورس، به نظر می رسد که واقعیت دیجیتال و مجازی طبیعی تر شده و به واقعیت نزدیکتر شده است. اکنون بسیاری از فعالان حوزه فناوری معتقدند که همه ما باید در دنیای مجازی و همچنین در دنیای واقعی خانه بسازیم و لباس بپوشیم. در این دنیا به دیدار دوستانمان می رویم، کلاس های آموزشی می گذرانیم و از مراکز خرید دیدن می کنیم.

این تغییرات فقط مربوط به مد در Metaverse نیست. اکنون، صنعت طراحی و مجموعه دیجیتال به سرعت در حال رشد است. به زودی بیلبوردهای دیجیتالی بر روی دیوار خانه های مجازی آویزان خواهند شد. نقاشی های خریداری شده با توکن های NFT.

امپراتوری صنعت مد در Metaverse

دنیای مد Metaverse در مدت کوتاهی به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شده است. این هنوز برای بسیاری از مردم غیرقابل درک است. کارآفرینان و فعالان این حوزه داستان های زیبایی خلق کرده اند تا مردم را متقاعد به خرید این محصولات دیجیتال کنند. پایداری، آسیب نرسیدن به لباس، حفاظت از کره زمین، مفاهیم دراماتیک و جذاب و... تنها بخشی از سناریوهایی است که توسعه دهندگان برای جلب توجه مشتریان ارائه می دهند.

برندها خوشحال هستند که از صنعت مد دیجیتال به عنوان فرصتی برای جبران خسارات ناشی از کووید-19 استفاده می کنند. اگرچه این بازار یک پلتفرم بسیار سودآور به نظر می رسد، اما همه چیز به این سادگی نیست.

به عنوان مثال، در طول همه گیری کرونا، برند روسی الکساندر ترخوف تبلیغی را منتشر کرد که در آن لباس های این برند به صورت دیجیتالی به قیمت 50 دلار فروخته می شد. بسیاری از شرکت کنندگان در این کمپین از محصولات دریافتی خود راضی نبودند. به نظر می رسد خطاهای زیادی در ارائه محصول نهایی به کاربر وجود دارد. برخی از مشتریان نیز از کیفیت چاپ عکس و لباس راضی نبودند. اگرچه این برند توانست از این طریق شهرت خوبی به دست آورد، اما نتایج اقتصادی و تعاملی کمپین چندان مطلوب نبود.

سرنوشت نامعلوم دنیای مد و متاورس

صنعت مد دیجیتال ابزاری جدید برای ارتقای برند یا راهی جدید برای درآمدزایی برای استارتاپ ها و طراحان است. در عرض چند ماه و با هزینه اندک، می توانید یک برند توسعه دهید و یک برند جدید به دنیای مد اضافه کنید.
با وجود همه این قابلیت های تبلیغاتی و تجاری، هنوز تردیدهایی در مورد آینده دنیای مد متاورس وجود دارد. آیا برندهای معروف لباس حاضر به همکاری با توسعه دهندگان دیجیتال هستند؟ آیا این لباس ها واقعا پوشیده می شوند یا فقط محصولی برای فروش در پلت فرم متاورس خواهند بود؟ آیا فعالان Metaverse برنامه‌هایی برای کسب‌وکارهای کوچک دارند یا فقط برندهای بزرگ فرصتی برای خودنمایی خواهند داشت؟ آیا چندین فروشگاه وجود خواهد داشت یا همه لباس ها با یک کلیک در دسترس خواهند بود؟ چه نرم افزاری برای مقابله با کلاهبرداری و کلاهبرداری در صنعت مد Metaverse طراحی شده است؟ آیا برندهای بزرگ می توانند به وحدت و هماهنگی در متاورس دست یابند؟

آخرین کلمه

بازار مد Metaverse روز به روز در حال گسترش است. برندهای مطرح خلاقیت های جالبی انجام داده اند و از فرصت های شگفت انگیز این بستر مجازی استفاده کرده اند. شاید بتوان گفت امروز متاورس فرصتی برای برندها و فعالان حوزه مد است، اما باید دید برنامه‌های گسترده و جاه‌طلبی سرمایه‌گذاران تا چه زمانی مردم را به خرید محصولات متقاعد می‌کند؟ آیا دنیای مد همچنان در Metaverse مورد استقبال قرار خواهد گرفت یا جادوی این شادی به زودی از بین خواهد رفت؟

متاورس به زبان ساده چیست؟

  • ۰۱/۱۲/۱۸
  • کریپتو لاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی