Metaverse را می توان به عنوان یک فضای مجازی مشترک که توسط ترکیبی از واقعیت فیزیکی، بازی های آنلاین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ارزهای دیجیتال ایجاد می شود، تعریف کرد و به کاربران اجازه می دهد تا به صورت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند.
متاورس: تعریف
کلمه متاورس به زبان ساده از دو قسمت متا به معنای فراتر و وروس به معنای جهان تشکیل شده است و معنای لغوی این کلمه جهان ماوراء است.
متاورس در رمان علمی تخیلی Snow Crash در سال 1992 توسط نیل استفنسون استفاده شد. از آن زمان، اصطلاح متاورس برای توصیف انواع نوآوریها استفاده میشود که بر ایجاد یک واقعیت مجازی پایدارتر که در زندگی فیزیکی و واقعی ما نفوذ میکند تمرکز دارد.
از آنجایی که مفهوم فراجهان هنوز در حال توسعه است، تعاریف زیادی برای توصیف آن وجود دارد. به بیان ساده، متاورس یک دنیای دیجیتالی است که به انسان اجازه میدهد با افراد دیگر یا شخصیتهای دیجیتال (مجازی) در قالب آواتارها برای برقراری ارتباط، همکاری، بازی، انجام تجارت یا معاشرت تعامل داشته باشد.
Metaverse را می توان به عنوان یک فضای مجازی مشترک که توسط ترکیبی از واقعیت فیزیکی، بازی های آنلاین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ارزهای دیجیتال ایجاد می شود، تعریف کرد و به کاربران اجازه می دهد تا به صورت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند.
هر برنامه، سرویس یا پلتفرمی که به شما امکان می دهد با افراد دیگر یا شخصیت های دیجیتال در دنیای مجازی که متاورس را تشکیل می دهد، تعامل داشته باشید. از Pokemon Go که از واقعیت افزوده استفاده میکند تا Horizon Workroom فیسبوک که امکان همکاری مجازی را فراهم میکند، پایههایی برای چیزی هستند که میتواند متاورس آینده باشد.
نقش فیس بوک
فیس بوک در توسعه مفهوم متاورس در دنیای فناوری اطلاعات معاصر نقش بسزایی داشته است. این غول رسانه های اجتماعی اخیراً 50 میلیون دلار برای ساخت و توسعه مسئولانه متاورس سرمایه گذاری کرده است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، اخیرا نام این شرکت را به متا تغییر داده تا به سمت تحقق اهداف خود در این زمینه حرکت کند و قصد دارد پلتفرم فیس بوک را به دنیای مجازی یا متاورس تبدیل کند.
برای حرکت در این مسیر، فیس بوک اعلام کرده است که با دانشگاه هاروارد، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی برای مطالعه جنبه های مربوط به ایمنی، برابری و اخلاق در متاورس همکاری خواهد کرد.
به گفته زاکربرگ، Metaverse پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی پس از ظهور گوشیهای هوشمند و اینترنت موبایل خواهد بود و به جای مالکیت آن، قصد دارد این انقلاب فناوری بالقوه را راهاندازی و ایجاد کند. او اعلام کرده است که برای توسعه Metaverse با توسعه دهندگان و شرکت های دیگر همکاری و سرمایه گذاری خواهد کرد.
اما این فقط فیس بوک نیست که بر Metaverse به عنوان چیز بزرگ بعدی در فناوری متمرکز شده است. مایکروسافت اخیرا برخی از برنامه های خود را برای متاورس فاش کرده است.
فن آوری های مورد استفاده
در حالی که فناوریهای مختلفی میتوانند در متاورس دخیل باشند، اصلیترین آنها عبارتند از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، فرافضا و واقعیت افزوده.
نکته اصلی که باید به آن توجه داشت این است که متاورس فقط واقعیت مجازی نیست. در عوض، VR یکی از محرک های اصلی Metaverse است و می تواند یکی از اجزای سازنده نقشه راه آن باشد.
در حالت ایدهآل، ممکن است برای تجربه Metaverse در آینده نیازی به استفاده از هدستهای واقعیت مجازی مانند Oculus Rift یا Sony PlayStation VR نداشته باشیم. در حال حاضر به کمک هدست های واقعیت مجازی یا سایر دستگاه هایی نیاز داریم که به ما امکان تعامل با شخصیت های دنیای مجازی را می دهند و این نیاز ممکن است در آینده نیز ادامه یابد.
متاورس: نیروی محرکه
متاورس برای تغییر و تکامل این فناوری به زیرساخت های عظیمی از جمله افزایش قدرت محاسباتی، تصویربرداری سه بعدی، فناوری واقعیت مجازی، اتصال به اینترنت و غیره نیاز دارد. در حالی که فیس بوک یک نیروی محرکه اصلی بوده است، سایر شرکت های معروفی که در متاورس فعالیت می کنند شامل مایکروسافت، انویدیا، یونیتی نرم افزار، اتودسک، ادوبی و تنسنت می شوند.
کاربرد متاورس
توانایی ادغام دنیای فیزیکی و مجازی به Metaverse این امکان را می دهد که واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را در بسیاری از موقعیت ها و زمینه های استفاده روزمره مانند سرگرمی، تولید، مراقبت های بهداشتی، همکاری، ورزش، آموزش و آموزش ادغام کند. با این حال، جنبه های اخلاقی و عملی آن چیزی است که جامعه فناوری جهانی روی آن کار می کند.
آینده متاورس
کل مفهوم متاورس هنوز در مراحل اولیه است و هیچ کس دقیقا نمی داند که چقدر می تواند بر نحوه استفاده و تعامل انسان با فناوری تأثیر بگذارد یا مختل کند. اما در ظاهر، متاویر می تواند تأثیرات گسترده ای بر جامعه در زمینه های مختلف داشته باشد و افق فناوری را در زندگی روزمره ما گسترش دهد.
- ۰۱/۱۱/۰۳